Bak kulissene på Rive-Rolf krasjer internett
Det er som om det var i går at vi ble introdusert for Litwaks Family Fun Center & Arcade og Rive-Rolf-karakterene, i Disney's 52. animasjonsfilm om en videospillskurk som vil være en helt.
Under jakten på en medalje møtte Rive-Rolf uventet Vanilje, en glitch-prinsesse med ambisjoner om å kjøre i det godterispekkede gokart-racerspillet Sugar Rush, hvor de to til slutt ble venner.
Og nå er Rive-Rolf, Vanilje og vennene tilbake i Rive-Rolf krasjer internett; den lenge etterlengtede oppfølgeren, hvor Rive-Rolf og Vanilje går online for å redde Sugar Rush-spillet. Før filmen kommer ut, får dere her et møte med regissørene Phil Johnston og Rich Moore om hvordan filmen er laget, hvordan de skapte internettet som en by og om å samle Disney-prinsessene.
Oppbygging av historien
"Vi ville ikke lage en oppfølger, med mindre det var en veldig god grunn til å gjøre det", sa Johnston. Denne veldig gode grunnen kom, sa Moore, da ideen om å legge historien inne på internettet ble utviklet.
"Vi kunne med det samme se mulighetene for komedie, og for konflikt mellom våre to hovedpersoner", sa Moore. "Det var på det tidspunktet vi begynte å bli virkelig gira på ideen."
Hvordan internettverdenen ble skapt
Tanken om å bygge den massive, tilsynelatende endeløse verden, som er internett, var skremmende for filmskaperne.
"Vi innså at det ikke var noen egentlig referanse eller byggestein for hvordan det kunne være en by," fortalte Moore oss. "Det var bare servere og ledninger; Vi ville ikke lage en historie i en skyskraper fylt med kasser og ledninger og selv om det sikkert kunne vært interessant, ville det ikke vært særlig visuelt overbevisende å se på."
Det fantastiske teamet av kunstnere og designere som arbeidet på filmen, hjalp likevel med å gjøre denne umulige oppgaven mindre umulig.
Borgerne på internett
"Når du tenker på at internettet består av millioner av websider, begynner du å forestille deg at internettverdenen ligner en større by som New York, London eller LA - et sted bestående av forskjellige distrikter som det sosiale medier-distriktet, shoppingdistriktet eller finansdistriktet. Men en by kan ikke fungere uten sine borgere, selvfølgelig", tilføyde Moore.
Borgerne på internettet i Rive-Rolf krasjer internett er oppdelt i to grupper: netizens og nettbrukere. Nettbrukerne er mennesker som oss som besøker internett daglig. I filmen er disse representert av avatarer. Netizens er fastboende på internett og har et annerledes utseende enn nettbrukerne. "De jobber på de forskjellige websidene og appene og de er der for å hjelpe nettbrukerne", forklarte Moore.
Disneyprinsessene
Det er i Oh My Disney.com at Vanilje møter Disneyprinsessenes online-avatarer, og de ikoniske karakterene er samlet på skjermen for første gang.
Jodi Benson (Ariel), Paige O'Hara (Belle), Linda Larkin (Jasmine), Irene Bedard (Pocahontas), Anika Noni Rose (Tiana), Mandy Moore (Rapunzel), Auli'i Cravalho (Moana) og Kelly Macdonald (Merida) sammen med Sarah Silverman (Vanilje), gjenopptok alle deres roller og opptrådte sammen for første gang i 2017 på D23, en event for medlemmer av den offisielle Disney-fanklubben som holdes annen hvert år.
Det var ikke vanskelig å overbevise skuespillerne om å delta - "Hver eneste skuespiller elsket ideen", sa Moore - og deres engasjement med deres karakterer ble tydelig når de begynte å spille inn filmen.
"Da vi begynte å arbeide med hver enkelt av dem, ble det klart for oss at de virkelig omfavner disse karakterene. Det var fantastisk. Etter hver innspilling satte vi av tid hvor skuespilleren kunne sitte med vår animasjonsavdeling for å snakke om deres karakter og hvordan de på best mulig måte kunne spille karaktererne. "
Flere Disney cameos
Oppmerksomme fans bør også være på utkikk etter påskeegg i hele filmen, spesielt i internett-verdenen og i scenen som finner sted i Oh My Disney. "Vi liker å legge inn små påskeegg for folk som leter etter dem. Så i denne er det mange", sa Moore.
Rive-Rolf krasjer internett har premiere 1. februar 2019.